دیپلمات‌های آمریکایی امضاء کننده نامه، ادعای دیگری را هم مطرح کردند و آن این که اقدام نظامی علیه اسد به جنگ علیه داعش هم کمک می‌کند و موجب تقویت «سنّی‌های میانه‌رو» می‌شود.

سرویس جهان مشرق - ده‌ها دیپلمات وزارت خارجه آمریکا در یک نامه داخلی، خواهان بمباران مستقیم مواضع حکومت سوریه توسط دولت امریکا شدند.

بیش از 50 دیپلمات وزارت خارجه این نامه را امضاء کرده اند که در آن به شدت به سیاست اوباما در سوریه انتقاد شده است و از دولت خواسته شده که حملات نظامی علیه دولت سوریه انجام گیرد تا جلوی آن چه که به ادعای آن‌ها نقض مداوم آتش‌بس در جنگ داخلی 5 ساله این کشور از سوی دولت بشار اسد است، گرفته شود.

آیا آمریکا مستقیما وارد جنگ با دولت سوریه می شود؟

در این نامه که در واقع یک نوع «تذکرنامه»(memo) است، و پیش نویس آن در اختیار برخی روزنامه های مهم آمریکایی همچون وال استریت جورنال و نیویورک تایمز قرار گرفت، آمده است که سیاست آمریکا در منطقه به واسطه خشونت بی‌وقفه در سوریه، «فلج» شده است. این دیپلمات‌ها در این نامه خواستار "کاربرد قانونی سلاح‌های هوایی و موشکی توسط آمریکایی‌ها شدند که یک پروسه دیپلماتیک سرسختانه تر را توسط امریکا تقویت می کند."

چنین گامی نشانگر یک تغییر جهت رادیکال در رویکرد دولت امریکا به جنگ داخلی سوریه خواهد بود، گرچه در حال حاضر هیچ قرینه‌ای دیده نمی‌شود که اوباما بخواهد رویه فعلی خود را در سوریه تغییر دهد. در حال حاضر، اوباما عملا بر مبارزه با داعش بیش از سرنگونی اسد تاکید دارد. در عین حال، تلاش های دیپلماتیک جان کری برای رسیدن به یک راه حل سیاسی عملا فروپاشیده است.

آیا آمریکا مستقیما وارد جنگ با دولت سوریه می شود؟

اما این نامه، که به واسطه ساز و کاری در وزارت خارجه به نام «کانال مخالفت»dissent channel تهیه شده است، نشانگر اختلافات عمیق و کلافگی  شدید درون دولت آمریکا درباره چگونگی مواجهه با جنگ داخلی سوریه است که در 5 سال اخیر جان حدود 400 هزار نفر را گرفته است.

«کانال مخالفت» در جنگ ویتنام، به عنوان راهی برای شنیده شدن صدای کارکنانی که با سیاست‌های کلان وزارتخانه توافق ندارند، راه افتاد تا بدون آن که با برخورد بالادستی‌ها مواجه شوند، نظر خود را با وزیر و سایر مقامات ارشد وزارتخانه مطرح کنند. گرچه چنین ابراز مخالفت هایی نامعمول نیست، ولی شمار امضاهای این نامه بسیار بالا و کم سابقه است.

اسامی این 50 نفر چندان شناخته شده نیستند و تقریبا همه جزو رده‌های میانی وزارتخانه، و شماری هم از اعضای هیات‌های دیپلماتیک امریکا در کشورهای منطقه هستند که در 5 سال اخیر ، در داخل یا بیرون امریکا، در پرونده سوریه دخیل بوده‌اند. از مسوول میز سوریه در اداره خاور نزدیک تا معاون سابق سفارت آمریکا در دمشق.

آیا آمریکا مستقیما وارد جنگ با دولت سوریه می شود؟
وزارت خارجه آمریکا

در حالی که نام چندان شناخته شده ای بین آن ها دیده نمی‌شود، شماری از مقامات رده بالای این وزارتخانه هم با محتوای نامه هم نظرند. خود جان کری هم بعد از این که تلاش هایش برای راه حل سیاسی به جایی نرسید، اخیرا به دنبال یک «اقدام آمریکایی قوی تر» است تا راه حل دیپلماتیک را به بشار اسد تحمیل کند.

با این حال، اوباما تاکنون در برابر این فشارها مقاومت کرده است و از سوی فرماندهان نظامی هم حمایت می شود. این فرماندهان این سوال را مطرح می کنند که اگر بشار اسد مجبور به کناره گیری شود، چه اتفاق هایی قرار است بیافتد؟- سناریویی که این نامه به آن اشاره ای نمی کند.

سخنگوی وزارت خارجه، جان کِربی، حاضر به اظهارنظر درباره محتوای نامه نشد، ولی گفت که نامه به دست مقامات بالا رسیده و آقای کری هم به این پروسه به عنوان راهی برای انتقال صریح و خصوصی نظرات کارشناسان به مدیریت عالی، احترام می‌گذارد.

رابرت اس. فورد، سفیر سابق ایالات متحده در سوریه می گوید: " بسیاری از کسانی که روی سوریه کار می‌کنند، از مدت‌ها پیش خواهان یک سیاست محکم تر در برابر حکومت بشار بودند تا رسیدن به یک توافق سیاسی برای تشکیل حکومت جدید تسهیل شود."

فورد که اکنون عضو ارشد  در موسسه خاورمیانه است، در سال 2014 در اعتراض به سیاست کناره جویی اوباما از مناقشه سوریه، از خدمت در سرویس خارجی استعفاء داد.

در این نامه، بمباران تروریست ها توسط دولت سوریه، " ریشه بی ثباتی سوریه و منطقه" عنوان شده است! دیپلمات های امضاء کننده معتقدند که فشار کافی روی اسد برای مذاکره با گروه های مسلح(تحت حمایت غربی-عربی) وجود ندارد:

" انگیزه اخلاقی برای برداشتن گام های نظامی برای پایان دادن به مرگ و رنج در سوریه، بعد از 5 سال جنگ بی رحمانه، واضح و بی چون و چراست."

این نامه البته به خطرات اقدام نظامی هم اشاره می کنند که مهم ترین آن ها افزایش تنش با روسیه است. مقامات وزارت خارجه در این نامه اصرار دارند که طرفدار مسیری نیستند که به درگیری نظامی با روسیه منجر شود، بلکه به دنبال یک «تهدید باورکردنی نظامی» از سوی آمریکا هستند " آقای اسد را به راه بیاورد."

آیا آمریکا مستقیما وارد جنگ با دولت سوریه می شود؟

به زعم آن ها، باید ضمن حفظ گزینه تهدید نظامی روی میز از سوی دولت آمریکا، جان کری هم باید نقشی دیپلماتیک را مشابه کاری که در پرونده هسته ای ایران انجام شد، به عهده بگیرد. آن ها اذعان می کنند که از این که بشار اسد اخیرا بار دیگر بر بازپس گیری " هر ذره از خاک کشورش" تاکید کرد، به شدت ناراحتند و اسد را متهم به شکستن آتش بس می کنند. آن ها می گویند که دولت سوریه اجازه کمک رسانی سازمان ملل را به شهروندان غیرنظامی نمی دهد!

اندرو جِی. تابلر، کارشناس سوریه در موسسه واشینگتن برای سیاست خاورنزدیک، بر این اعتقاد است:

«یک نوع کلافگی شدید در بوروکراسی وزارت خارجه درباره سیاست سوریه وجود دارد، آن چه دوباره این بحث را در صدر قرار داده، رکود واقعی در مذاکرات است، نه فقط میان آمریکا و روسیه، که میان اسد و مخالفانش.»

ماه گذشته، جان کری تاکید کرد که آمریکا کاربرد زور را هم برای جلوگیری از بمباران مواضع تروریست‌ها (مسلحین میانه رو!) در برنامه دارد: « اگر آقای اسد به این نتیجه رسید که هیچ طرحی جایگزینی وجود ندارد، چنین نتیجه گیری ای، پایه و اساس درستی ندارد و حتی خطرناک است.»

دیپلمات های آمریکایی امضاء کننده نامه، ادعای دیگری را هم مطرح کردند و آن این که اقدام نظامی علیه اسد به جنگ علیه داعش هم کمک می کند! آن ها چنین استدلال کرده اند که این اقدام نظامی موجب تقویت «سنّی های میانه رو» می شود که در نبرد با داعش متحدی ضروری به حساب می آیند.

این نامه داخلی، چیزی را که مدتی است از پرده بیرون افتاده، آشکارتر کرد: یعنی بر سر سیاست اوباما در سوریه برای برکنار ماندن مستقیم از منازعه، بین مقامات ارشد و بدنه وزارت خارجه اصطحکاک وجود دارد.

گفتنی است که در ژوئن 2013، وقتی جنجال دروغین حمله شیمیایی دولت سوریه به شهروندان غیرنظامی از سوی غربی ها به راه افتاد، نامه ای مشابه از درون وزارت خارجه توسط جان کری رو شد. این نامه به دولت هشدار می داد که عدم اقدام نظامی آمریکا علیه دولت اسد، باعث می شود که اسد آن را " چراغ سبزی برای ادامه استفاده از سلاح شیمیایی بداند"!!

در انتهای نامه این دیپلمات ها، چنین آمده است: «زمان آن رسیده است که ایالات متحده بر اساس منافع راهبردی و اعتقادات اخلاقی خود، یک تلاش جهانی را برای پایان دادن به مناقشه رهبری کند، یک بار برای همیشه.»

منابع:


http://www.reuters.com/article/us-mideast-crisis-usa-cable-idUSKCN0Z3087

http://www.nytimes.com/2016/06/17/world/middleeast/syria-assad-obama-airstrikes-diplomats-memo.html?_r=0

https://www.rt.com/news/347062-state-department-dissent-syria-bombing/

http://www.nytimes.com/2013/10/23/world/middleeast/obamas-uncertain-path-amid-syria-bloodshed.html

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 37
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 23
  • نا شنا س ۰۴:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۸
    1 0
    اگر امریکا دچار چنین حما قتی شود سوریه گورستانی برای نیروهایش تبدیل می شود ودرباتلاق سوریه گرفتار می. شود. انشاءالله به یاری خدا
  • علي ۰۵:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۸
    0 0
    تا به حال يك درصد فكر كردين اگر امريكا به طور مستقيم وارد جنگ سوريه بشه چه اتفاقي روي كاغذ مي افته!!!
  • ۰۵:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۸
    0 0
    اینا از عربستان پول گرفته اند
  • ۰۵:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۸
    0 0
    اینا از عربستان پول گرفته اند
  • ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۸
    0 1
    تا قبل از انتخاب کیلنتون(حتما او میشود)و در زمان اوباما باید حلب و رقه را بگیریم زمان مثل فتح المان توسط روسیه و امریکا و پیشروی سریع برای تایین مرز و سرنوشت است و امروز هر کسی بیشتر توانست فتح کند به خصوص این دو شهر دست بالا را خواهد داشت و اهرم فشار زیرا که کلینتون بسیار رادیکال است و در ضمینه سوریه اقدام جدی خواهد کرد
  • ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۸
    0 0
    هدف از این بمباران و جنایت علیه بشریت کمک به جاسوسان و مهره های نوکرصفت خود یعنی تجزیه سوریه است که از نوام چامسکی گرفته تا کیسینجر منتظر آن هستند تا به قبیله جنایتکار یهود کمک رسانند. کمی از کردها فاسد و خائن هستند و باید در دنیا بعنوان نوکر و مهره و تروریست افشا شوند. چرا غرب نمی گذارد کاتالان از اسپانیا جدا شود یا اسکاتلند از انگلیس. فقط کشورهای اسلامی را با کمک مهره های نوکر صفت و تروریست خود - کردها - می خواهند تجزیه کنند تا "اسراییل دوم" بر پا سازند. ما بهیچوجه اجازه اینکار را نخواهیم داد و تک تک آنان را نابود خواهیم کرد؛ همنیطور مهره های نوکر صفت غرب و نوکر "حکومت جهانی" اگر بخواهند در این امر به آمریکا- اسراییل - روسیه کمک رسانند. باشد که از این قانون مستثنی نیست.
  • ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۸
    0 0
    شما بشار رو حفظ کن نمیخواد کردها رو ازبین ببری .روسیه همین که امریکا منافعش رو بهش بده پشت سوریه رو خالی میکنه اونوقت سوریه میشه باتلاق ایران نه آمریکا
  • ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۸
    0 0
    بی سوادی شاخ و دم ندارد فرق چامسکی با کسینجر از زمین تا اسمان است
  • ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۸
    0 0
    حلب و رقه را بگیریم. یعنی چه ما چی کاره ایم. تمام بیت المال مملکت را به پای سوریه ریختیم. به ما چه
  • ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۸
    0 0
    فقط کسانی که سواد درست و حسابی ندارند از چهره واقعی نوام چامسکی شیاد - که اخیرا گفته به جنایتکار و کلفت جهود یعنی هیلاری کلینتون جنایتکار جنگی و مسبب ویرانی کشورهای اسلامی رای خواهد داد و از دیگران هم خواسته همینکار را بکنند - نمی شناسد. این افراد با کمی تحقیق در اینترنت و خواندن مصاحبه ها و نظرات این شیاد که با کمک رسانه صهیونیستی به "روشنفکر" ارتقا پیدا کرده است می توانند او را که اخیرا در سن 86 با زنی به سن نوه خود ازدواج کرده است را بهتر بشناسند. قبل از استفاده از انگشتان به مغزتان کمی فشار بیاورید. مصطفی بارزانی همیشه به آمریکاییان می گفت: که ما می خواهیم 51 مین ایالت آمریکا باشیم. کمی از کردهای فرصت طلب و جاسوس و مهره تاکنون از هیچ خیانتی رویگران نبوده اند.
  • ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۸
    0 0
    کیسنجر و شیاد نوام چامسکی هر دو از یک جنایتکار و بچه کشی بنام هیلاری کلینتون حمایت می کنند.
  • محمدرضا ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۸
    0 0
    در این ده های اخیر خداوند متعال به کسای که پاکار دینش ایستادند به خوبی نشانداده که آمریکا هیچ غلط نمیتواند بکند. این جمله واقعا از اعماق وجود امام بزرگ تراوش شد چون واقعا میدونست که خداوند قدرتمندتر از بمب اتم، اف 22،اف35 و این جنگولکبازیهاست. منتها سست ایمانهای مانند بنده فکر میکردیم که جمله (امریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند) فقط یه شعار هستش ولی الحمدالله با عنایت پروردگار در این ده های اخیر برای همگان آشکار شده که ( ان كيد الشيطان كان ضعيفا ) بگذریم که هنوز کسانی هستند که خود را به خاب زده اند و گماندارند که شیطان بزرگ قدرتش از کید و مکر خداوند بیشتر هستش. این شیطان بزرگ هرکجا تلاشش رو برای ضربه زدن به مقاومت بیشتر که ضربه و سیلی محکمتری از خداوند متعال دریافت کرد. و الان کار بجای رسیده که بنده سست ایمان هم با باور کامل میگویم آمریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند
  • ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۸
    0 0
    مشرق دهن این یارو رو گل میگیری یا خودم این کارم بکنم ؟ وقتی اسم کردها رو میاری بفهم چی میگی وگرنه برات بد تموم میشه.همه تو فضای مجازی به کردها فش میدن اما تا یه کرد از نزدیک میبینن ....
  • ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۸
    0 0
    هیچ غلطی نمی توانند بکنند در میدان جنگ حلوا خیرات نمی کنند اینجا غرب آسیا و محل زادگاه مردمی است که آمریکارا داخل در این منطقه نمی دانند آمریکائیها هم می دانند اینجا گورستان آنها برای همیشه خواهد شد این غلطها برای آمریکا غلط زیادی است آمریکا هرچه زور دارد در منطقه زده است و آن باتلاق عراق و آن افغانستان در سوره هم آمریکا در باتلاق فرو رفته و تشت رسوائیش دیری نخواهدپائید صدا خواهد کرد اینها وقتی کم می آورند از این هارت و پورتها می کنند - این هارت و پورتها همان طبل زدن امر عاص در جنگ صفین است که عده ای احمق صدای طبل را صدای برگرداندن آب رودخانه براردوی خودشان باور کردند - منطقه غرب آسیا دیگ جوشانی است که فقط آمریکارا جزغاله خواهد کرد در سوریه جنگ فرمایشی نیست که صدام و قذافی را فرمایشی وادار به جنگ نمایشی به نفع آمریکا کردند این بازی ها نخ نما شده است بهتر است سیاستمداران آمریکابجای این فیس و افاده های جنگ روانی واقع بینانه به مسائل جهان نگاه کنند و بگذارند ملل جهان بدون درگیری و با حقایق موجود به حیات صلح آمیز برسند. آمریکا عاقلانه ترین راه حیات سیاسی اش این است به حمایت از عربستان وهابی پایان دهد در بحرین آزادی های مدنی را به رسمیت بشناسد در اردن در جای جای این کره خاکی بجای شیطنت و دروغ و تزویر ور یا کاری با صداقت و صداقت پیشگی به صلح و آرامش جهان کمک کند تمام فتنه های دنیا با آمریکا و عمال آمریکا است.
  • ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۸
    0 0
    وقتی اسم کردها رو میاری بفهم چی میگی وگرنه برات بد تموم میشه}}} فقط کاری که می کنند تهدید افراد است. خب در این میان بعنوان مهره و تروریست هم آموزش می بینند. برو دکانت را پیش سرورانت راه بیانداز.
  • یک کورد ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۸
    0 0
    اگر برخی کردها مزدور امریکا باشند برخی هم نیستند. در لرها و عربها و ترکها و ... هم همین است. کلا نمیشود با زبان و نژاد و قمومیت درباره آدمها قضاوت کرد. این جهالت است
  • دکتر موسوی ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۸
    0 0
    عرضشو نداره .سربازان امریکایی روحیه جنگ ندارن
  • ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۸
    0 0
    چقدر از فضول بدم می یاد و در راسش از امریکای فضول وحشی خودبرتربین.
  • سروش ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۸
    0 0
    همون اتفاق فاخر روی کاغذ که مثلا در برجام برای ما روشن شد و در عمل نتیجه ای جز هیچ برای ما دربر نداشت. و این اتفاق چقده بزرگه که سر سیاستمدارانی که جزء کوچکی از ملتی بزرگند کلاه گذاشتند.
  • محمد ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۸
    0 0
    مشرق جان اگر نظری همراه با توهین به قشر خاصی از جامعه بود را منتشر نکن آون ..ای که به قوم کرد توهین میکند فکر نمیکند که غرب ایران بیش از 8 میلیون کرد دارد یا عرب یا ترک یا هر قومی دیگر؟ حداقل بگوید مثلا قومی که در فلان جا ساکن هستند که مسلما این هم شامل تمام مردمان آن نواحی نمیشود >اون خودش را معرفی کند و قومیتش را بگوید تا نام فاسدان و وطن فروشان قومش را شماره کنم براش. حاتمی از ایلام
  • کدخدا وارد میشود ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۸
    0 0
    یعنی شما میخاید بگید ارتش آزاد رو دولت اصلی سوریه میدونید که مخالف حمله آمریکا به این گروه هستید؟؟!
  • مهدی ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۸
    0 0
    خخخ . آمریکا اگه بخواد این کارا بکنه نیازی به پیاده کردن سرباز و تجهیزات نظامی در خاک سوریه نداره. دوران جنگ فرسایشی تموم شده اگر آمریکا بخواهد دخالت کند قطعا این کار را به وسیله انواع موشک های کروز و پرنده های بدون سرنشین خود انجام می ده و نیازی به پیاده کردن حتی یک سرباز هم داخل خاک سوریه نداره. متاسفانه بعضی دوستان هیچ اطلاعی ندارن و فقط در اثر جو وارده سخنان بقیه را تکرار می کنند.
  • ناشناس ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۸
    0 0
    ناشناس 8:52،ای احمق
  • علیرضا ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۸
    0 0
    وقتی میگن اوباما مغزش خوب کار میکنه همینه دیگه. بیخیال سوریه شد بجاش نرخ بیکاری رو آورد رو پنج و نیم درصد. ما هم باید همین کارو بکنیم. متحد اصلی ما باید عراق باشه نه سوریه. مشکل اینه که اکثر مردم سوریه سنی هستند و ذاتا از شیعه ها بدشون میاد. چقدر به این گروهای فلسطینی کمک کردیم؟ آخرش هم هر جا تونستن خلاف منافع ایران عمل کردن ولی حزب الله همیشه طرف ایران بوده.
  • ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۸
    0 0
    شما اول برو حرف زدن یاد بگیر بعد در مورد کردها نظر بده.
  • ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۸
    0 0
    کاملا درسته. دوست دارید کسی به قومیت و زبان خودتون هم فحاشی کنه!؟
  • ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۸
    0 0
    اگر امریکا این حماقت را مرتکب شود از سوی کشور روسیه و هم پیمان او ایران آنچنان جوابی دریافت خواهد کرد که برای سالیان سال نتواند سر بلند کند .
  • ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۸
    0 0
    امریکائیها این حماقت را نخواهند کرد خودشان خوب می دانند که اگر چنین کاری کنند تمام پایگاههای آنان نابود خواهد شد .
  • سوخو قاتل پیشمرگ و اعراب ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۸
    0 0
    ناشناس 39 : 9 چته داری زر میزنی ها ............ به رگ کردیت برخورده ، بدرک که خورده ، کوری واقعیات رو نمیبینی خیکی ................ اون چشای مثل وزق رو باز کن تا جهان بینی ! الان ریشه ترویخ تکفیریت از عرب ها برخاسته شده ولی قرار نیست عرب های ایران زمین خودشون بکشند
  • ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۸
    1 0
    کرد .لر.عرب.ترک و.......همه اقوام ایرانی بعداز انقلاب ثابت کردن که چقدر جوانمردند امریکاهم هیچ غلطی نمیکنه شک نکنید اگر توانش رو داشت تاالان بیکار ننشسته بودامریکا خیلی اسیب پذیره خفتی که به سربازاش دادیم که یادتون نرفته به افتخار همه غیورمردان وطنم ازهمه اقوام ایران عزیز صلوات
  • ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۸
    0 0
    فقط یه احمق میتونه فکر کنه روسیه همپیمان ماست روسیه فقط داره از آخرین پایگاهش در خاورمیانه دفاع میکنه فقط اگه آمریکا منافعش رو تضمین کنه پا پس میکشه
  • ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۸
    0 0
    امریکای ملعون در نهایت به این نتیجه رسیده که تنها راه از کار انداختن بازوی ایران بمباران شدید مواضع اسده و کانال مخالفت و اینا همش بازیه. اینا بر اثر مقاومت دیگه چاره ای جز این پیش روی خود نمی بینن و بالاخره باید به طریقی این کار رو پیش ببرن. هر کسی چه اوباما چه کلینتون چه ترامپ بالاخره این کار رو خواهد کرد. مسئله مهم اینه که با این رویه مشکوک خروج ایران از اقدام متقابل چه توان و روشی برای دفاع از مقاومت برای ما باقی میمونه. این همزمانی بین خروج ایران و صدور این به اصطلاح چنل مخالفت الکی نبود.
  • سوخو قاتل تکفیری های لاذقیه ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۸
    0 0
    با اون اسمی که انتخاب کردی معلوم شد ضد اعراب هم هستی.کاملا مشخصه که چه کسانی در ایران با همه مشکل دارند.
  • محمد ۲۱:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۸
    0 0
    من خودم یه کردم.ناشناس 9:39تومگه کی هستی خودتو گنده میبینی/هرکردی که غلط زیادی بکنه خونش پای خودشه /کرد وغیرکرد نداره
  • حسین ۰۰:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۹
    0 0
    اگه سوریا متحدباشن و نترسن امریکا کوچکتر از اونه که بتونه صرفا از هوا دولت رو سرنگون کنه و بلائی شبیه جنگ33روزه به سرش میاد.اینجا سوریه تنها نیست و حق طلبان پشتشن
  • ساسان ۰۰:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۹
    0 0
    قدرت نظامی آمریکا بسیاربالاست هیچ بحثی دراین زمینه نیست،ورودآمریکا به جنگ تمام عیارباعث ایجادهیجان میشه،چه ویرانی هایی میشه به به
  • ۰۶:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۹
    0 0
    وقتی جنایتکاران آمریکایی اینقدر وقیح و روز روشن مردم نا آگاه را دعوت به حمایت از یک حمله نظامی به سوریه و براندازی دکتر بشار اسد می کنند اما بزدلانه از افشای نام خود چشم پوشی می کنند، چرا مردم منطقه و چهان "شعار آمریکا تروریست را بمباران کنید" را سر نمی دهند؟ مردم جهان با شعار "آمریکا باید بمباران شود" را برای صلح تبلیغ کنند. از چه می ترسید بزدلان؟ چند کشور دیگر و چند میلیون نفر دیگر باید توسط این جنایتکاران سر به نیست شوند تا مردم جهان به خود آیند؟ آمریکا را بطور گسترده بمباران کنید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس